Datum
30/07/2019

27 juni bracht gunstig nieuws voor Seine Schelde. Diezelfde dag ondertekende de Europese Commissie de zogeheten ‘Implementing Act’. Dat uitvoeringsbesluit is een serieuze mijlpaal voor het project. Daarmee benadrukt Europa namelijk dat het hen menens is om samen met de Vlaamse, Waalse en Franse projectpartners werk te maken van een vlottere binnenvaartverbinding tussen de Seine en de Schelde.

In de Implementing Act staat dat een waterwegennetwerk van 1.100 km tussen Vlaanderen en Parijs tegen 2030 klaar moet zijn voor moderne binnenvaart. Oftewel: dat de grootste schepen van 4.500 ton binnen dat netwerk overal naartoe kunnen varen. Zulke schepen houden immers elk 220 vrachtwagens van de baan. Nu alle bevoegde instanties opnieuw verklaren daar vol voor te gaan, zijn de ambitieuze plannen alvast over meerdere beleidsperiodes zeker van Europese steun.

Voor de EU is Seine Schelde een stap voorwaarts naar de uitbouw van de negen multimodale transportcorridors, die zij nastreeft. Dat Europa dit besluit ondertekende, is voor Vlaamse bedrijven dan weer een signaal dat transport via het water iets is waarop zij gerust kunnen inzetten.

Nieuw politiek instrument

Een Implementing Act is een relatief nieuw politiek instrument dat de EU zelf ontwikkeld heeft. Seine Schelde is het derde project waarvoor zij dat aanwendt. Met een Implementing Act geeft de Unie projecten, waarin meerdere lidstaten betrokken zijn, meer financiële en politieke zekerheid. De beleidsperiode van de Europese Regering duurt immers zes jaar, maar Seine Schelde heeft nog zeker tien jaar voor de boeg. Het politieke en juridische engagement van de Implementing Act overbrugt meerdere ambtstermijnen.  

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.