Datum
24/01/2024

De bouw van de Lovelingbrug voor voetgangers en fietsers in Nevele herstart in februari. Tijdens de zomer 2025 zal de nieuwe slanke boogbrug de centrumbewoners van Nevele en Vosselare met elkaar verbinden. De nieuwe brug past in het Europees ondersteunde binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen. Stad Deinze en Farys maken van de gelegenheid gebruik om de wegenis en riolering op beide oevers te vernieuwen en onder andere een plein aan te leggen voor de sporthal.

De bouw van de nieuwe Lovelingbrug is een project van De Vlaamse Waterweg nv in samenwerking met Stad Deinze en Farys. Bij de initiële start van de bouw in 2022 doken problemen op met de grondgesteldheid. De zoektocht naar een oplossing voor de fundering van de brug vroeg veel studie- en rekenwerk, en was een tijdrovend proces. Na overeenstemming over de oplossing, onder andere aangepaste funderingspalen en een bijkomende secanspalenwand, kunnen de werken in februari 2024 herstarten.

De nieuwe brug over het Afleidingskanaal van de Leie zal een overspanning hebben van 56 meter en een breedte van 3 meter in het midden van de brug tot 6 meter op de uiteinden. Het stalen brugdek is slank en hedendaags. Ondanks het hoger liggende brugdek zullen de aanloophellingen en de trappen op beide oevers, aanzienlijk minder steil zijn dan bij de oorspronkelijke brug.

In de nabijheid van de brug worden Vaart Rechts en Vaart Links vernieuwd. De riolering werd al vernieuwd, nu is de wegenis aan de beurt. Ter hoogte van de sporthal op de rechteroever komt onder andere een plein en ook een aanlegsteiger voor de pleziervaart.

“Dit project zal de omgeving van het kanaal lokaal opwaarderen”, weet burgemeester Jan Vermeulen van Deinze. “Maar het pad naar de vernieuwing verloopt hobbelig. We zullen blijven aandringen op een vlotte voortgang.” 

De bouw van de nieuwe voetgangers- en fietsersbrug zal tijdelijk voor gewijzigde verkeerssituaties in Nevele en Vosselare zorgen. Vaart Links, die een belangrijke doortocht is voor Nevele, wordt vanaf maart 2024 tot het voorjaar 2025 onderbroken voor alle verkeer. De tijdelijke voetgangersbrug blijft tijdens de volledige duur van de werken toegankelijk. 

De Lovelingbrug krijgt een doorvaarthoogte van 7,5 meter waardoor schepen met 3 lagen containers er vlot onderdoor kunnen varen. Dat is noodzakelijk omdat het Afleidingskanaal van de Leie deel uitmaakt van het Seine-Schelde-netwerk. Dat Europese programma moet voor een vlot en efficiënt binnenvaartverkeer zorgen tussen het Seine- en Scheldebekken. “Een schip op de Leie-as moet tot 220 vrachtwagens van de weg kunnen halen”, weet minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Deze nieuwe brug in Deinze draagt dus ook bij tot een verbeterde mobiliteit en de economische versterking van een veel ruimere regio maar het is lokaal vooral een zeer nuttige verbinding tussen de mensen in twee verwante woonkernen.”

Als de werken volgens planning verlopen, zal de nieuwe brug tijdens de zomer 2025 afgewerkt zijn. De realisatie is in handen van de aannemers Jan De Nul en Aelterman. De stalen brugonderdelen worden eerst in een atelier in de haven van Gent gelast en vervolgens naar Nevele gevaren. Kostprijs van het project wordt geraamd op 7 miljoen euro (excl btw). Het project krijgt steun van Europa.

Voor de inwoners van Nevele en Vosselare vond op 24 januari 2024 een infomarkt over de werken plaats. Meer informatie op www.seineschelde.be/lovelingbrug

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.