Onderdelen Hogebrug op weg naar Harelbeke

-

Op dinsdag 17 november komt het eerste ponton met onderdelen van de Hogebrug aan in Harelbeke. Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV laat deze onderdelen over het water aanvoeren vanuit het staalatelier in de haven van Gent. Op de nieuwe kaaimuur ter hoogte van het bedrijf Geldof zal de aannemer eind november de verschillende stukken monteren. Begin december starten de laswerken. Eind januari wordt de brug geïnstalleerd op haar definitieve plaats en vervolgens verder afgewerkt. Volgens de huidige planning en zonder onvoorziene omstandigheden gaat de nieuwe brug eind maart open voor het verkeer.

Vier transporten brengen de brug van Gent naar Harelbeke

Parallel met de werkzaamheden op het terrein produceerde een gespecialiseerd atelier in de haven van Gent alle stalen onderdelen van de nieuwe Hogebrug. De brugonderdelen, die in totaal 1280 ton staal bevatten, zijn nu klaar. De eerste brugdelen komen op 17 november toe in Harelbeke.

In totaal zal er tussen 17 en 25 november vier keer een ponton met onderdelen naar Harelbeke worden gevaren. Eerst komen de brugdekdelen aan, nadien de stalen boogdelen. Op de kaaimuur bij Geldof staan de steunconstructies al klaar. De brugonderdelen worden daarop geplaatst. Eind november worden alle onderdelen recht in elkaar gepast en krijgt de brug haar herkenbare vorm. Begin december volgen de laswerken. Alle onderdelen worden tot één structuur aan elkaar gelast. Volgens de huidige planning zijn die laswerken eind januari klaar. Daarna wordt de volledige brug op een ponton geplaatst en naar haar definitieve plaats gevaren. Zonder onvoorziene omstandigheden gaat de nieuwe brug eind maart open voor het verkeer

Harelbeke slaat een brug naar de toekomst

Om schepen met ladingen tot drie lagen containers door te laten, is een vrije hoogte van minstens zeven meter nodig. De nieuwe Hogebrug biedt niet alleen een hogere doorgang voor schepen, ze verbreedt ook in het midden om plaats te maken voor zitbanken die een aantrekkelijk uitzicht bieden over de rivier. Wie over de nieuwe brug fietst of wandelt, zal merken dat de vernieuwde aanloophellingen langer en minder steil zijn dan de oude. Dat maakt de brug aantrekkelijker voor passanten.

De Leiewerken in Harelbeke

De Leiewerken in Harelbeke maken deel uit van het Europees gesubsidieerd Seine-Scheldeproject waarbij de vaarweg tussen beide rivieren wordt aangepast aan de komst van langere schepen met grotere ladingen. In Harelbeke sluiten ze naadloos aan bij de vernieuwing van het stadscentrum. Onder de noemer “haqua” ondergaan het centrum en de Leie een complete transformatie die de stad aantrekkelijker zal maken.