Hogebrug in Harelbeke open

-

De Hogebrug in Harelbeke is sinds deze avond opnieuw open voor het verkeer. De moderne boogbrug verbindt Harelbeke met Overleie. Waterwegen en Zeekanaal NV en Stad Harelbeke sloegen de handen in elkaar om van deze dag een feestelijke gebeurtenis te maken voor alle omwonenden. Het openbaar vervoer rijdt vanaf 20 juni weer normaal.

Een moderne boogbrug
De oude Hogebrug was te laag voor schepen met drie lagen containers en te smal om zwakke weggebruikers een veilige doorgang te bieden. Er is nu een fraaie nieuwe boogbrug gebouwd die qua schaal perfect past in de omgeving. Zij biedt voetgangers en fietsers een ruime doorgang. Door de speciale vorm van de brug ontstaat een stadsbalkon met zicht op de Leie. Vanaf comfortabele zitbanken krijgen wandelaars uitzicht over het water, de kades, de sluis en het Moleneiland.

Wat je nog niet wist over de Hogebrug…
De Hogebrug is een prachtige constructie. Maar wist je dat…

  • … het brugdek 75m lang is?
  • … er 1280 ton staal in de brug is verwerkt?
  • … de zwaarste brugonderdelen wel 230 ton wegen?
  • … alle metalen onderdelen met ongeveer 14km aan lasnaden aan elkaar vast hangen?
  • …de boogbrug een knipoog is naar de klassieke boogbruggen over de Leie, maar dan in een modern kleedje?
  • … er interessante optische effecten in de brug zitten? Zo is de brug zeker breed genoeg om twee bussen te laten kruisen, maar lijkt de passage voor autoverkeer eerder smal. Dit komt omdat de fiets- en voetpaden in verhouding zeer breed zijn. Verder is het brugdek opzettelijk lichtjes bol gemaakt. De bolle zijde is naar boven gericht. Het brugdek buigt door onder het eigen gewicht en komt het na een tijdje horizontaal te liggen. Een vlak brugdek zou na verloop van tijd gaan doorhangen.
  • … het ontwerp van de mooie hardhouten zitbanken op de brug geïnspireerd is op de oude houten scheepsdekken?
  • … de gemiddelde levensduur van een brug ongeveer 100 jaar is? Goed nieuws dus voor de inwoners van Harelbeke en Overleie. De kans op langdurige onderbrekingen van de Hogebrug is de komende eeuw erg klein!

Bedrijvigheid op de werf
De oude Hogebrug werd in februari 2015 afgebroken. Het was de bedoeling dat de nieuwe brug al een jaar later in gebruik zou zijn. Tijdens de bouw van de funderingen en de landhoofden staken onvoorziene omstandigheden echter de kop op. Zo bleek de ondergrond in Harelbeke uitzonderlijk slap, waardoor speciale methodes moesten worden gezocht om de brug in de grond te verankeren. Na bijkomend studiewerk werd een geschikte methode gevonden en konden de werken op volle toeren verder gaan. Een vertraging van enkele maanden was daarbij jammer genoeg niet meer in te halen.

De ‘finishing touch’
Het verkeer mag dan wel over de brug, toch is ze nog niet 100% af. De komende weken zal de aannemer de glazen leuningen op de aanloophellingen plaatsen en wordt ook de slijtlaag op de fiets- en voetpaden afgewerkt. Het Belgische weer (met hevige regenval gevolgd door heel warme dagen) zorgde voor deze vertraging. Fietsers en voetgangers moeten dus nog even langs één kant over de brug, maar omrijden langs noodbrug is verleden tijd. De noodbrug wordt eind juni afgebroken. De parallelwegen langs de brug zullen later worden uitgevoerd, afhankelijk van de aanliggende werken langs de oevers van de Leie.

Feest!
Projectpartners Waterwegen en Zeekanaal NV en Stad Harelbeke werkten samen met het Harelbeekse verenigingsleven en de lokale handelaars om er zondag een feest van te maken voor jong en oud. Muzikaal vertier, hapjes en drankjes, een boottocht voor de kinderen en een officieel moment maakten de dag compleet.

De Leiewerken in Harelbeke: een stand van zaken
De Leiewerken gaan ook na de opening van de brug onverminderd verder. De aannemer werkt in juni de tijdelijke sluis verder af. Ze wordt nadien getest zodat ze eind juli klaar is voor gebruik. Vanaf augustus moeten alle schepen door de tijdelijke sluis en wordt de huidige sluis afgebroken. Verder werkt de aannemer ook aan de Vrijdomkaai. Eind 2016 zijn de werken aan de wegenis en de nutsleidingen er gepland.

Over het project Seine-Schelde
De Leiewerken in Harelbeke maken deel uit van het Europees gesubsidieerd Seine-Scheldeproject waarbij de vaarweg tussen beide rivieren wordt aangepast aan de komst van langere schepen met grotere ladingen. De vernieuwing van de Hogebrug in Harelbeke is een belangrijke mijlpaal in dit project. In Harelbeke sluiten de Leiewerken naadloos aan bij de vernieuwing van het stadscentrum. Onder de noemer ‘haqua’ ondergaan het centrum en de Leie een complete transformatie die de stad aantrekkelijker zal maken.