Bouw nieuwe sluis in Harelbeke in stroomversnelling

-

De Leiewerken in Harelbeke zijn al een tijdje in uitvoering. Waterwegen en Zeekanaal NV is momenteel bezig met een van de indrukwekkendste werken, de bouw van de nieuwe sluis. De bouwkuip is reeds leeggepompt en de contouren van de nieuwe sluis zijn al duidelijk zichtbaar. De eerste schepen zouden eind dit jaar door de sluis kunnen varen.

Onderdeel van Europees binnenvaartproject

De Leiewerken in Harelbeke maken deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen, dat steun geniet van de Europese Unie. Het project wil van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor goederenvervoer op de weg en daarin past de visie om de bruggen te verhogen tot een vrije hoogte van 7 meter. Meer binnenvaart betekent minder drukke wegen, meer veiligheid en een schoner milieu.

Een nieuwe sluis

Momenteel wordt een van de indrukwekkendste onderdelen van de Leiewerken gerealiseerd: de bouw van de nieuwe sluis. De waterweg wordt aangepast aan de komst van grotere schepen met grotere ladingen en de oude sluis was te klein. De nieuwe sluis heeft een lengte van 230 meter en is dus 3 keer zo lang als de Hogebrug. Daarnaast is de sluis 12,5 meter breed en 4.7 meter diep. Ze is geschikt voor duwkonvooien met een lengte tot 185 meter en krijgt middendeuren zodat kleinere schepen sneller kunnen worden geschut. Om de scheepvaart niet te hinderen, is er eerst een tijdelijke sluis gebouwd. Eens de nieuwe sluis afgewerkt is, wordt de tijdelijke afgebroken. De buitenste sluisdeuren worden echter gerecupereerd als middendeuren in de nieuwe sluis.

In de nieuwe sluis zal er maar liefst 14.000 kubieke meter beton - meer dan duizend vrachtwagens dus. Om dat allemaal te wapenen, is er nog eens 1.800 ton staal nodig, het equivalent van 300 volwassen olifanten. Daarbij is het staal voor de deuren nog niet meegerekend.

Tegen volgend jaar zullen de eerste schepen de sluis kunnen gebruiken.