Wie is... Filip D'haene?

Het regent en het waait als we aanbellen aan het bedieningsgebouw van de sluis in Harelbeke. Het gebouw ligt tegenover TSAS in de Twee-Bruggenstraat. Gelukkig is er altijd iemand thuis. Een vriendelijke man doet het hek open en neemt ons mee naar boven. Hij stelt zich voor als Filip D'haene. Al meer dan 16 jaar werkt hij als binnenvaartbegeleider voor Waterwegen en Zeekanaal NV. We stappen de controlekamer binnen waar de binnenvaartbegeleiders de sluis in Harelbeke en de Budabrug in Kortrijk bedienen. Het bedieningspaneel bestaat uit een massa knopjes en vooral heel veel beeldschermen.

“Vanuit deze ruimte bedienen we de kunstwerken. Ja, de sluis in Harelbeke is een kunstwerk”, lacht Filip. “Dat is de technische naam voor bruggen en sluizen. Wij werken in shifts van 12 uur. Overdag zijn we met twee en ’s nachts is hier één persoon. Tijdens de shift is het verboden om het kunstwerk te verlaten. Ook tijdens de pauze blijven we op post. We lopen dus niet snel naar de bakker om een broodje. We moeten altijd waakzaam zijn.”

Het gebouw heeft een prachtig zicht op de werf. De binnenvaartbegeleiders volgen de Leiewerken vanop de eerste rij. Filip neemt ons mee naar buiten. Van op een platform hebben we een ideaal zicht op het hele projectgebied. “We volgen de werken op de voet. En het gaat nogal vooruit! We zitten er natuurlijk ook met onze neus op. Je kan hier op een gewone werkdag wel tien verschillende kranen bezig zien. De werken zijn immens!"

Terwijl we terug naar binnen gaan, vertelt Filip verder. “Er zal veel veranderen… Binnenkort wordt dit gebouw afgebroken en verhuizen we naar een tijdelijk bedieningsgebouw iets verder weg van de sluis. Nu hebben we goed zicht op de boten in de sluis, straks zal het via camera’s verlopen. Na de Leiewerken verhuizen we opnieuw. Naar de Bloemmolens dit keer. Van daaruit gaan we alle kunstwerken op de Leie bedienen. De knopjes van het bedieningspaneel worden dan vervangen door moderne touchscreens.”

We hebben geluk, als we terug in de controlekamer staan, kunnen we zien hoe de Budabrug in Kortrijk en de sluis van Harelbeke tegelijk worden bediend.

“Het is onze taak om de Budabrug op tijd te openen of om de sluis hier in Harelbeke klaar te maken zodat we de schepen vlot kunnen schutten. Schutten, dat is trouwens het correcte woord voor ‘schepen laten passeren in een sluis’. In de sluis van Harelbeke passeren makkelijk 40 tot 50 schepen per dag. Soms gaan er meerdere tegelijk in de sluis. We proberen ze zo snel mogelijk te schutten. Voor de schepen in de sluis kunnen, moeten ze even wachten. Die wachttijd varieert van tien minuten tot anderhalf uur. Met de nieuwe en grotere sluis zullen we de schepen sneller kunnen schutten.”

Intussen kunnen de fietsers de brug in Kortrijk weer over. Er liggen nog enkele boten te wachten in de schemering. Filip en zijn collega’s zorgen ervoor dat die hun reis straks kunnen voortzetten. Het is tijd om hen verder te laten werken.