De vaarweg aanpassen

Grotere schepen …

Vlot, veilig, betrouwbaar en duurzaam: transport over het water heeft zo zijn voordelen. Steeds meer bedrijven trekken daarom de kaart van de binnenvaart. De omvang van afzonderlijke scheepsvrachten wordt ook steeds groter – dat is duurzamer én voordeliger – en scheepsladingen tot 4.500 ton zijn vandaag geen uitzondering meer. Het gaat dan om duwkonvooien of schepen waarin vrachtcontainers drie hoog gestapeld zijn. In de Europese classificatie van binnenvaartwegen noemt men dit vaartuigen van de klasse Vb.

… vragen een aangepaste vaarweg

Om het traject tussen Seine en Schelde geschikt te maken voor grotere vaartuigen, moeten heel wat aanpassingen gebeuren. Zo moet het bruikbare deel van de vaarweg schepen tot minstens 4,5 meter diep en 11,40 meter breed toelaten. Om vrachtschepen met drie lagen containers onder bruggen door te laten, is overal een vrije hoogte van 7 meter nodig over een breedte van 35 meter. Duwkonvooien tot 190 meter lang moeten vlot de bochten kunnen nemen en ze moeten elkaar minstens op een aantal vaste locaties kunnen kruisen. De sluizen moeten ook groot genoeg zijn om deze vaartuigen te kunnen schutten.